Gran Canaria 2018

NCK- Gran Canaria 7.3-14.3 2018

Som nyt medlem blev jeg straks udpeget til at lave et lille referat af turen. Det gør jeg naturligvis gerne. Jeg selv og Dan var kommet med på 2 sidste øjebliks afbud fra Vikingen og Richard, hans bror.
Det var 10 (+ Helle) forventningsfulde ryttere som stod meget tidligt op onsdag morgen. Holdet fra Odense sov en time længere, da de andre absolut ville til Billund for at sidde og vente. Ved check- in var der en der lige skulle teste om det gik at have CO2-patroner i bagagen, men det gør det ikke!!.
Vi ankom til Gran Canaria ved middagstid og hvilken herlig fornemmelse at stige ud af flyet i 25 graders varme. Det havde vi ventet længe på og heldigvis så forblev det super vejr hele ugen. Zoega havde naturligvis bestilt afhentning med bus og så var det bare af sted til hotellet (http://www.bungalowsvistaflor.com/index.php/en/) . Vi blev indkvarteret med 2 i hver bungalow og alle fik indrettet sig så 1 sov i soveværelse og 1 på sovesofa i etagen nedenunder. Så var det med at få hentet cykler hos https://www.free-motion.com . Super udlejningsforretning med styr på tingene. Helt nye cykler fra 2018. Cannondale Super Six og Synapse. Efter lidt indstilling, fjernelse af spacere og et nyt dæk monteret gik det tilbage til hotellet hvor der blev monteret watt-pedaler og egne sadler hos nogle.
I flyet havde snakken gået livligt omkring dagens tur. Den skulle naturligvis bare være rolig og en lille opvarmning til de kommende dage. Endelig ikke noget med at køre for hårdt. Erik havde planlagt en tur på 70 km og 1300 h.m. Men de 1100 h.m. var kørt efter 20 km!! og der blev givet rigtig godt gas hele tiden. Så det var så den første rolige tur ;-).
Så skulle hotellets buffet testes og det var lige noget for cykeldrengene. Stor og righoldig buffet og med god afveksling alle dagene. Så var det i seng kl. 21 !. Generelt gik vi til ro mellem 20.15 og 21.15. Vi er jo seriøse !.

Dag 2:
Morgenmadsbuffet blev stor testet. Stor og righoldig og så var der havregryn med varm mælk!. Afgang 9.15. Der blev lavet 2 grupper så der var en lige så knap, vild tur.
Jeg selv måtte køre fra efter de første stigninger p.g.a problemer med maven. Begge grupper fik brugt kræfterne og så var det ellers den sædvanlige procedure efter hjemkomst: 1 kold øl til lige at restituere på-så nørde cykelsnak-bad-afslapning-spise- nørdesnak (selvfølgelig også hyggesnak)-sove.

Dag 3:
2 grupper igen. Jeg kørte med Michael og Ole og vi fik en fin tur. Ole havde dog store smerter ved det ene knæ. Jeg har selv haft noget lignende og anbefalede ham at bruge en foamrulle til at massere senen på yderlåret. Problemet var bare at vi stod oppe i bjergene uden foamrulle med Oles akutte smerter. Så hvad gør man ? Ole fandt et autoværn som han kunne stå og gnubbe låret op ad med et saligt blik i øjnene, for det hjalp meget hurtigt. Det var et suspekt syn hvis nogen var kommet forbi!. På toppen af en gedesti, hvor der nærmest ikke var asfalt på vejen, mødte vi et par danskere og de kunne se på tøjet hvor vi kom fra. Den ene spørger så om vi kender Ole Møller og vi kunne så svare at hans bror var med hernede. Han havde været i Kina og køre med Ole for år tilbage og vi tog en hilsen til Ole med hjem. Hvilket tilfælde.
Det andet hold landede først på hotellet 19.15 efter 3800 hm og 160 km. De nåede lige buffeten.

Dag 4:
Alle kørte sammen og kørte en rigtig flot tur. Erik har jo været på Gran Canaria utallige gange og kender øen som sin egen bukselomme. Det var en stor fordel for os andre ikke at skulle spekulere på ruter og på at finde vej. Der var indlagt bagerstop på turen og han fik lige mangedobbelt dagens omsætning.
Da vi kørte ind i Maspalomas hvor hotellet lå var der ved at blive gjort klar til et mega stort arrangement. Der var årets Gay-parade! Lastbiler og busser med optrædende og udklædte af specielt et køn. Forestil jer 10 cykelryttere i Lycra med barberede ben køre forbi 100 busser fyldt med folk der synes at det ser top lirens ud!!.
Paraden fortsatte til ud på natten så det var frem med ørepropperne.

Dag 5:
Igen 2 grupper. Den ene gruppe fik efter eget udsagn sat en gruppe helprofessionelle ryttere på plads, på vej langs kysten. Godt kørt.

Dag 6:
Igen 2 ture. Den ene op langs kysten hvor vejen til sidt var spærret af på grund af stenskred. Vi måtte løfte cyklerne over et hegn og kunne så køre videre på veje uden biler. Halvejs kørte Kingo og Erik fra. Var de trætte ;-). Vi andre kørte videre og fik spaghetti Bolognese på en lille cykel restaurant oppe i bjergene. En restaurant som vi benyttede flere gange. På det sidste stykke hjem gik der race i det ud af flad vej. Vi kunne holde den på ca 65 km/t. Anders tog sejren. Onde rygter vil vide han kørte usportsligt (ha,ha).

Dag 7:
Sidste dag og 2 grupper. Naturligvis med adskillelige kaffestop undervejs. Vi havde et styrt undervejs da en ’fremmed’ rytter på tri-cykel pludselig blandede sig i vores gruppe da vi kørte race. Der skete heldigvis ikke noget med Bo eller cyklen. Så var det tid til aflevering af cykler som gik smertefrit.
Turens sidste aftenbuffet kunne nydes i ro og mag.

Dag 8:
Morgenmad og så lidt afslapning. Farvel til Erik som blev 5 dage længere og Niels som også blev.
Hjemtur til DK med koldt vejr og en vejrudsigt som ikke så ud til at man kunne fortsætte i korte rør på sommerraceren.

Lidt fakta: Turene var generelt på 90-160km. 1300-3000 hm. 30-35 timer i sadlen totalt. 11000-15000 hm totalt.

Træning på Gran Canaria i marts er en super optakt til sæsonen. I det hele taget byder Gran Canaria på fantastisk klima året rundt og terrænet er super til cykling. Der er rigtig mange der cykler dernede. Prøv det !.
Tak for en super tur.

Jesper Andersen

10 ryttere og en massør (dog kun til Michael Lehd !) deltog i Gran Canaria 2018. Turen var en kæmpe succes med dejligt solskin og temperaturer mellem 20-27 grader hver dag.

Turguide Erik Zoega havde hverdag planlagt turer på mellerm 100-160 km alt efter niveau og med ca. 1.500-4.000 højdemeter, så alle blev udfordret. Ugen forløb uden uheld og hele tiden med godt humør. Fantastisk tur som alle deltagende håber vil blive gentaget i 2019.

/Anders Møller